05 października 2017
Październik miesiącem dysleksji
Mózg przeciętnego człowieka myśli słowami, prowadzi ze sobą wewnętrzny dialog, opisuje wspomnienia. Mózg dyslektyka myśli obrazami. Dlatego dyslektyczne dzieci są niezwykle ciekawskie i ruchliwe. Wszędzie muszą zajrzeć, wszystkiego dotknąć, często rozebrać na części. Można by powiedzieć: jeśli nie dotknie – to nie zrozumie. Nauka przebiega przez doświadczenie, a doświadczenia są magazynowane w umyśle jak fotografie w albumie.
Pismo to zakodowane myśli człowieka. Przy pomocy pisma możemy je zapisać i odtworzyć dokładnie w innym miejscu i czasie. Aby je odczytać, potrzebny jest proces odszyfrowania. I tutaj dyslektycy mają problem, ponieważ dysleksja swym zakresem obejmuje szeroki wachlarz możliwych deficytów.
Pojęcie dysleksja nie jest jednoznaczne.
DEFINICJA DYSLEKSJI:
Dysleksja jest jednym z wielu różnych rodzajów trudności w uczeniu się. Jest specyficznym zaburzeniem o podłożu językowym, uwarunkowanym konstytucjonalnie. Charakteryzuje się trudnościami w dekodowaniu pojedynczych słów, co najczęściej odzwierciedla niewystarczające zdolności przetwarzania fonologicznego. Trudności w dekodowaniu pojedynczych słów są zwykle niewspółmierne do wieku życia oraz innych zdolności poznawczych i umiejętności szkolnych; trudności nie są rezultatem ogólnego opóźnienia rozwojowego ani zaburzeń sensorycznych. Dysleksja przejawia się w postaci różnorodnych trudności w odniesieniu do różnych form komunikacji językowej, wśród których oprócz trudności z czytaniem występują też problemy z pisaniem i prawidłową pisownią wyrazów.
RODZAJE DYSLEKSJI:
DYSLEKSJA - trudności w czytaniu - zaburzenia zarówno tempa i techniki , jak i stopnia rozumienia treści.
DYSKALKULIA jako odmiana dysleksji - problemy w opanowaniu materiału z matematyki na tym samym podłożu. Wynika z zaburzonej umiejętności dekodowania cyfr, liczb i pojęć abstrakcyjnych związanych z przedmiotami ścisłymi. Może występować pomimo dobrej umiejętności czytania.
- trudności ze zrozumieniem języka matematycznego, nawet przy dobrej umiejętności czytania,
- problemy z odczytywaniem map, wykresów i tabel,
- brak umiejętności przywołania z pamięci liczb, obliczeń, kształtów geometrycznych itd.
Osoby dotknięte dyskalkulią nie są w stanie osiągnąć adekwatnego do swojego wieku rozwojowego poziomu biegłości w procesach matematycznych, pomimo iż mają iloraz inteligencji w normie, wychowują się w sprzyjających warunkach edukacyjnych, mają odpowiedni poziom motywacji do nauki i nie występują u nich żadne zaburzenia emocjonalne.
DYSGRAFIA -niski poziom graficzny pisma: brzydkie, "koślawe" litery, trudności z utrzymaniem się w liniaturze, nierówne litery w wyrazach.
DYSORTOGRAFIA - trudności z opanowaniem poprawnej pisowni; dziecko popełnia błędy - nie tylko ortograficzne - mimo dobrej znajomości zasad pisowni.
GŁĘBOKA DYSLEKSJA ROZWOJOWA - brak jest szczegółowej charakterystyki tej postaci głębokich zaburzeń. Można zaproponować tu podstawowe kryterium rozpoznania, takie jak: zatrzymanie się na poziomie czytania elementarnego i brak możliwości osiągnięcia poziomu czytania zaawansowanego lub opóźnienie o 3-4 lata w zakresie umiejętności czytania.
DYSLEKSJA TYPU WZROKOWEGO - u jej podłoża leżą zaburzenia percepcji i pamięci wzrokowej powiązane z zaburzeniami koordynacji wzrokowo-ruchowej i ruchowo-przestrzennej.
DYSLEKSJA TYPU SŁUCHOWEGO - uwarunkowana zaburzeniami percepcji i pamięci słuchowej dźwięków mowy, najczęściej powiązana z zaburzeniami funkcji językowych.
DYSLEKSJA INTEGRACYJNA - kiedy to poszczególne funkcje nie wykazują zakłóceń, natomiast zaburzona jest koordynacja, czyli występują zaburzenia integracji percepcyjno-motorycznej.
DYSLEKSJA TYPU MIESZANEGO - gdy występują jednocześnie zaburzenia w percepcji i pamięci słuchowej, pamięci i percepcji wzrokowej, wyobraźni przestrzennej.
TRUDNOŚCI W NAUCE PRZEDMIOTÓW
Dość często zdarza się, że problemy szkolne dzieci dyslektycznych kojarzone są tylko z nauką języka polskiego. Oczywiście nauczyciel polonista może je najłatwiej zauważyć. Niestety, trudności dotyczą również nauki innych przedmiotów.
Matematyka:
- trudności w rozwiązywaniu zadań tekstowych, mimo prawidłowego myślenia matematycznego - problemy z odczytywaniem ze zrozumieniem ich treści,
- błędne przepisywanie np. słupków, znaków działań (w nieodpowiednich miejscach, co może wpływać na prawidłowość obliczeń),
- brak wyobraźni przestrzennej, trudności w zapamiętywaniu kształtów figur i kątów,
- słabe rozumienie pojęć (góra-dół, wyżej-niżej),
- zmiany kierunku w rysunkach (np. w wektorach),
- niezamierzone zmiany w kolejności cyfr w liczbach,
- mylenie znaków nierówności,
- zapisywanie liczb od prawej do lewej,
- problemy w pamięciowym uczeniu się (tabliczka mnożenia, wzory).
Geografia:
- utrudnione czytanie mapy,
- brak orientacji w stronach świata.
Języki obce
- szczególne problemy w nauce tych języków, które cechuje znaczna rozbieżność między wymową a pisownią,
- mylenie liter mających w języku polskim inne brzmienie (np. w języku rosyjskim "m, u, y, b" ),
- problemy z rozumieniem mowy ze słuchu, zwłaszcza odtwarzanej z płyt w wykonaniu native speakera,
- problemy z akcentem i intonacją,
- wszystkie trudności występujące w nauce języka polskiego.
Historia: problemy w zapamiętywaniu dat, chronologii zdarzeń.
Technika, plastyka:
- trudności w zespoleniu pojedynczych ruchów w całość (np. podczas wycinania, lepienia, rysowania),
- błędne kierunki odwzorowywania,
- niezamierzona niestaranność.
Wychowanie fizyczne
- nieudolność w grach zręcznościowych,
- pomyłki przy zmianach kierunku w rzędzie i w szeregu (słaba orientacja w schemacie ciała i przestrzeni),
- problemy w koordynacji ruchu z muzyką,
- problemy w ćwiczeniach z przyrządami (np. ze skakanką, z poręczą).
opracowanie:
Zespół nauczycieli specjalistów ZS w Krzywiniu
